I Klikko snakker vi ofte om at målet med SEO er å få mest mulig relevant trafikk til nettstedet ditt. Den enkleste måten å oppnå dette på er gjennom topprangeringer på relevante søkeord. Så, med faktaene vi presenterer i denne artikkelen, håper vi at du blir enda mer motivert til å jobbe aktivt med SEO.
Click Through Rate (CTR)
Click Through Rate (CTR) definerer hvor ofte noen klikker på en side i forhold til hvor mange ganger den vises. I en studie utført av Backlinko er det en klar sammenheng mellom CTR og posisjonen din på Googles resultatside. Jo høyere siden ligger på resultatsiden, desto høyere er din CTR.
Graf fra backlinko.com
Viktigheten av å komme på podiet
Resultatene fra Backlinko-undersøkelsen viser tydelig at det er viktig å være blant topp 3. De tre første sidene som vises på Google, mottar 54,4 % av all utgående trafikk fra søkemotoren. Mer enn halvparten av oss velger en av de tre første sidene.
For resultatene har det også av betydning om du får gull, sølv eller bronse. Nesten en tredjedel (27,6 %) velger det øverste resultatet, mens tallet synker dramatisk til 15,8 % på andreplass og 11 % på tredjeplass. Trafikkmengden synker enda mer drastisk fra første posisjon. Denne er bare noen få prosent når du lander på bunnen av første side, dvs. posisjon 10. Da har vi ikke engang nevnt hvor mye antallet besøkende synker for de som befinner seg på side 2 (posisjon 11-20).
Kan du hoppe over køen med betalte annonser?
Når vi navigerer på Google, møter vi ofte på betalte annonser før de organiske resultatene. Selv om annonsene har en fremtredende plass, tiltrekker de seg ikke like mange klikk som organiske resultater. Statistikken taler for seg selv: Den første organiske plasseringen har en gjennomsnittlig klikkfrekvens (CTR) på 27,6 %, mens den første betalte annonseplasseringen bare har en CTR på 2,2 %.
Hvorfor er det så stor forskjell mellom organiske og betalte resultater? Tenk på hvordan du selv bruker søkemotorer. Kanskje har du, som mange andre, en instinktiv motvilje mot annonser. I stedet klikker de fleste av oss på det første organiske resultatet som virker relevant.
Så selv om betalte annonser kan gi deg en umiddelbar plass øverst på siden, kan de ikke garantere det samme engasjementet som et organisk toppresultat. Kort sagt kan betalte annonser gi deg muligheten til å «hoppe over køen», men det er ingen garanti for at folk faktisk besøker siden din.
Hvorfor er søkemotorer så viktige?
Søkemotorer er en sentral del av våre liv. Størstedelen av verdens befolkning, spesielt de mellom 18 og 64 år, bruker søkemotorer daglig for å finne informasjon, svar og tjenester. Med en imponerende markedsandel på nesten 93 % dominerer Google som den mest brukte søkemotoren, med Bing som en fjern konkurrent.
Hvorfor er det blitt slik? En av grunnene er tillit. Til tross for den enorme mengden informasjon som er tilgjengelig på nettet, har folk stor tillit til de organiske resultatene de ser på Google, spesielt de som rangeres høyt. Faktisk viser en undersøkelse fra 2021 at Google er den teknologigiganten man har høyest tillit til og stoler mest på.
For bedrifter betyr dette at en sterk tilstedeværelse på Google kan føre til økt synlighet og større tillit. Og selv om fokuset ofte er på Google som plattform, betyr en fremtredende posisjon i søkeresultatene ofte god synlighet på andre søkemotorer – takket være lignende rangeringsalgoritmer. I dagens moderne samfunn er betydningen av søkemotorer tydelig: De formidler informasjon, bygger tillit og skaper muligheter.