Lurer du på hvordan du skal legge opp din SEO-strategi opp mot jula? Her får du noen tips fra oss på Klikko!

Relevante søkeord er en av de viktigste aspektene å tenke på når en skal arbeide med SEO. Søkeord er ikke noe som er konstant, men endrer seg i løpet av årets gang. På samme måte som at vi tenker mer på grillretter i juli, strand og ferietips, tenker vi i desember på julegaver, gløgg og hvordan vi skal overleve en hel julehelg med svigerfamilien.

Vi bruker hele tiden Google for å finne informasjon om det vi lurer på. Noe vi lurer ekstra mye på i løpet av jula er hva vi skal gi hverandre i julegaver. Eier du en netthandel kan det derfor være en god ide å for eksempel et blogginnlegg hvor du tipser dine potensielle kunder om ulike julegaver som de kan finne hos deg. Tenk også på å være litt mer spesifikk enn å kun skrive om julegavetips. Du kan sortere det utfra ulike relasjoner (mamma, kollega, kjæreste), pris (maks 100 kr), alder (3-åring), kjønn, aldersgruppe (barn, ungdom) og årstall (i det her tilfellet 2023).

Ha gjerne en egen side på nettstedet som dere oppdaterer år etter år med et nytt årstall (sånn at dere ikke behøver å begynne med SEO-arbeidet med en ny URL). En god og spisset overskrift til artikkel kan være: “Julegavetips til mamma 2023 – De 10 mest populære julegavene”. Da får dere med både årstall og en nummerert liste som både er SEO- og klikkvennlig.